ΒΗΣΙΓΟΤΘΟΙ

Άξαφνα η πόρτα μας άνοιξε.
Πρώτος κατέβαινε ο αυτοκράτορας
με καινούργια στολή,
ο νέος αρχιεπίσκοπος,
ο υπουργός παιδείας και θρησκευμάτων
(η εργάτρια Ντούμπιοβα παρήγαγε
δεκαπέντε χιλιάδες ποτήρια),
ο στρατάρχης ήρωας της μάχης Σαρώ.
Πιο πίσω οι αυλοκόλακες,
οι υπάλληλοι όλοι με τας συζύγους των,
ο πρόεδρος τους ανωτάτου δικαστηρίου,
στο τέλος ένα παιδί που ήταν ο γελωτοποιός.
Εγώ αντιπροσώπευα τα στρατεύματα της Κορέας,
των Γάλλων πατριωτών,
των Ισπανών εξόριστων,
την παυμένη εφημερίδα «Ελεύθερη Γνώμη»,
την άλλη που έμεινε μόνον ο τίτλος της.
Οι ποιητές κρατώντας τα λάβαρα
έγραφαν ύμνους.
Κρατούσαν την αναπνοή μπροστά στους
επισήμους.
Χειροκροτούσαν ακατάπαυστα όλους
τους ρήτορες.
Τώρα το πώς εγίνηκε το απαίσιο πλήθος
να στριμώχνεται πάλι στα κάγκελα,
το πώς εγίνηκε
το συνδικάτο των οικοδόμων να στέλνει
ομόφωνα ψηφίσματα,
να στρώνει χαλιά γι αυτή την παρέλαση
μην το ρωτήσετε.
Φταίει αυτός που ήτανε δίπλα μου
όπου στην κρίσιμη ώρα σʼ αυτή τη σιωπή
εψιθύρισε:
Η μύτη της κυρίας Δημάρχου θυμίζει τη γεωγραφία.
Το τι επακολούθησε δεν περιγράφεται.
Διαδόθηκε μέσα στο αδιάφορο πλήθος η φήμη,
οι υπουργοί θορυβήθησαν,
ο πυγμάχος που έγινε χωροφύλακας έλαβε θέση,
στους διπλανούς διαδρόμους οι πυροσβέστες
πλησιάσαν,
ο πρόεδρος χτυπούσε μέσα στην αίθουσα
τον κώδωνα,
σβηστήκαν τα κεριά του ναού
και κει στη μεγάλη τους σύγχυση τα κατάφερα
μʼ ένα μικρό βηματάκι, άξαφνα, να βρεθώ
να θαυμάζω το θέαμα.
Όταν τα φώτα ξανάναψαν
η χάλκινη πόρτα αμίλητη έκλεισε όπως φαίνεται
και δίπλα μου οι γυναίκες ξεφώνιζαν,
τραβούσαν τα μαλλιά τους τσιρίζοντας,
όχι γιατί δεν πρόλαβαν την παρέλαση
όλων των επισήμων,
αλλά που χάσανε μέσα στο σκότος
τους άντρες τους.
Οι πάροδοι που οδηγούσαν προς τις εξέδρες
στις πόρτες των ναών και των φυλάκων,
στους διαδρόμους των εξοχών,
στα δημόσια πάρκα,
στα κρατικά εκπαιδευτήρια,
στη δουλειά με το κομμάτι,
στην ποινή του θανάτου,
παντού, παντού, παντού,
ως και σε μένα τον αδιάφορο,
είχανε εισχωρήσει σα μυστικοί χωροφύλακες
οι Βησιγότθοι.
Μη σκεφτείς άσκημα για τους Βησιγότθους.
Είναι κάτι ακίνητα μαζεμένα υποκείμενα
που παριστάνουν τους επιδρομείς.
Πάντως θα καταλάβατε τον αρχαίο ναό,
τι αντιπροσώπευε ο γελωτοποιός,
τι αντιπροσώπευα εγώ ο γελοίος,
ποιοι οι Βησιγότθοι, οι αρχιεπίσκοποι
κι ο ένδοξος αυτοκράτορας.
Υπάρχουνε προϋποθέσεις
για μια καινούργια άνοιξη.


ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ
-------------------------------------------------------------
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟΝ ΠΟΙΗΤΗ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ
-------------------------------------------------------------

Ο Μιχάλης Κατσαρός είναι μία εντελώς ιδιόρυθμη περίπτωση στο χώρο της ποίησης.
Γενήθηκε το 1920 στην Κυπαρισσία Μεσηνίας και 16 χρονών μπήκε πρότακτος στην αεροπορία, όπου τον βρήκε ο πόλεμος. Στην Κατοχή προσχώρησε στην αντίσταση, και μάλιστα σε διαδήλωση στην Αθήνα θεάθηκε με ταινία στο στήθος που έγραφε "αεροπορία του ΕΛΑΣ".
Συμμετείχε στα Δεκεμβριανά και είναι γνωστό το επεισόδιο γνωριμίας του με έναν άλλο -τότε- Ελασίτη:
Ο Κατσαρός ήταν στα χαρακώματα όρθιος κι αγνάντευε, φορώντας μια μπέρτα ιταλική, λάφυρο του Αλβανικού. Ένας  άλλος που έκανε έρπειν για να δει που πάνε τα Εγγλέζικα τάνκς τον βλέπει και του φωνάζει:
-Τί κάνεις εκεί, συναγωνιστή, θα μας σκοτώσουν.

Ο Κατσαρός τον κοιτάει υπεροπτικά:
-Μπα! Και ποιός είσαι εσύ συναγωνιστή;
-Μίκης Θεοδωράκης, διοικητής ΕΛΑΣ νέας Σμύρνης. Κι εσύ;
-Μιχάλης Κατσαρός, ποιητής.
Ήταν ιδιόρρυθμος τύπος. Μετά την απελευθέρωση δούλεψε - πριν τον πετάξουν έξω με βία, με σπρωξίματα και κλωτσιές από το γραφείο του ως αριστερό - στο Ραδιοφωνικό σταθμό ενόπλων δυνάμεων. Μνημειώδη ήταν τα σαρδαμ-φάρσες που έκανε όταν εκφωνούσε ειδήσεις.
Σε μια περιοδεία της Φρειδερίκης σε έκθεση είχε πει:
-Η βασίλισσα Φρειδερίκη συνεχίζει την περίοδόν της στις αίθουσες της εκθέσεως.
Στην αρχή τα ποιήματά του κέρδισαν τον έπαινο
 
των αριστερών. Μέχρι που εξέδωσε το "Κατά Σαδδουκαίων".
Ήταν από τους πρώτους που κατάλαβαν τις σταλινικές διαστρεβλώσεις της αριστεράς και με ποιητικό τρόπο κατέθεσε τις προσωπικές του
 
απόψεις του μέσα στη τις συλλογή αυτή.
Αυτό ήτανε. Η κομματική ιεραρχία τον έθαψε 20 χρόνια. Και βρέθηκε κυνηγημένος και από το κράτος και απομονωμένος από την αριστερά.
Ο κόσμος των ανένταχτων αριστερών και των αυτόνομων τον ανακάλυψε στο τέλος της Δικτατορίας και τον αγάπησε.


Πέθανε το 1998.

---------------------------------------
Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΤΣΑΡΟΥ
ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΦΙΛΟΥ ΗΛΙΑ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΑΙ ΤΡΑΒΗΧΤΗΚΕ ΤΗΝ 1η ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ του 1997
ΕΝΩ ΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ "ATHENS.INDYMEDIA.ORG"